TIPS VOOR YOGI(NI)’S

Soms is het fijn als je even kunt nalezen wat handig is om te weten voordat je naar een yogales gaat.

Hier volgt een aantal tips voor (aankomende) yogi’s en yogini’s:

  1. Kleding en schoeisel
    Draag comfortabele, goed passende kleding waar je je vrij in kunt bewegen. Een sportbroek met een top of T-shirt is voldoende.
    Kleding is bij voorkeur niet te los, en ook niet te strak.
    Yoga wordt beoefend op blote voeten, dit geeft een betere grip en is een goede training voor de voeten.
    Zorg wel voor sokken en een trui of vest. En neem, als het even kan, een dekentje mee. Bij de eindontspanning is het prettig om warm gekleed te zijn.
  2. Eten en drinken
    Eet op tijd. Het liefst minstens 2 uur van tevoren. Mocht dat onverhoopt niet lukken, eet dan niet teveel voor de les. Je kunt in dat geval beter na de les nog een beetje eten, als je dan nog trek hebt.
    Uiteraard drink je elke dag genoeg water. Het is in je eigen belang om voor en na de yogales genoeg/veel water te drinken.
    Het is toegestaan om tijdens de lessen water te drinken; de aanbeveling is echter om dit met mate te doen. Alle warmte en vuur dat je in je lichaam opwekt tijdens de yogales wordt anders weer geblust.
  3. Gezondheid en blessures
    Bij je eerste yogales wordt er gevraagd naar je gezondheid, blessures en ervaring. Eventueel kan je gevraagd worden om met je huisarts of specialist af te stemmen of dit voor jou het juiste moment is om met yoga te beginnen.
    Wees altijd eerlijk over je gezondheid en/of blessures zodat er rekening gehouden kan worden met je tijdens een oefening. In de yoga streven we er te allen tijde naar je eigen mogelijkheden en grenzen te respecteren.
    Als je tijdens de les ontdekt dat je even te moe bent om door te gaan. Neem dan een moment van rust, accepteer dat en ontspan!
    (De meeste lessen zijn niet geschikt tijdens de zwangerschap. Het is beter om dan te kiezen voor zwangerschapsyoga lessen)
  4. Hygiëne en parfum
    In de yogafilosofie wordt aanbevolen om je zowel voor als na yoga beoefening te wassen. Let wel, dit is een aanbeveling en zeker geen vereiste om in de yogales te komen. Mocht je er echter wel aan toe komen, zul je wellicht ervaren dat het erg prettig is om met een schoon lichaam de yogales te volgen. Een schoon lichaam is ook voor je mede-studenten een fijn gegeven.
    Mocht je last hebben van een voetziekte (bijv. een schimmelinfectie of iets anders) wil ik je verzoeken om vooral je eigen yogamat mee te nemen naar de les. Als je dat wilt, kun je via mij een goede yogamat bestellen.
    Het dragen van parfum en sterkgeurende deodorants wordt afgeraden tijdens de yogalessen. Het (diep) inhaleren van de chemische geuren kan schadelijk zijn voor de luchtwegen en de longen, ook voor die van je mede-studenten.
  5. Praktische zaken
    Zorg dat je uiterlijk 5 tot 10 minuten van te voren aanwezig bent, zodat de les op tijd kan beginnen. Als de les eenmaal begonnen is, gaat de buitendeur namelijk op slot.
    Zet je telefoon uit; het is storend als je telefoon tijdens een les afgaat.
    Neem aub je eigen yogamat mee. Op aanvraag is het mogelijk voor een beperkte tijd een yogamat in bruikleen te krijgen.
    Als het even kan, neem ook een (grote) handdoek mee, deze kan wel eens van pas komen als ondersteuning in sommige houdingen.
  6. Tot slot…..
    Yoga doe je enkel en alleen voor jezelf!
    Het is geen competitie; vergelijk jezelf niet met anderen!
    Behoudt de balans tussen in- en ontspanning en GENIET!